Komik GIF::LOSER..

“with such fear of tomorrow..how will you live today”..3idiots


Advertisements

Tips::Being A morning person


Assalamualaikum..Salam perjuangan buat sahabat2ku yang dikasihi Allah sekalian..Moga ukhwah kita terus terjalin kerana cinta kepada-Nya..

‘A morning person’ ialah ‘orang yang berpagi-pagi’.Maksudnya ialah orang yang menggunakan sepenuhnya waktu pagi untuk menghasilkan produktiviti yang terbaik.

Gelap dan sejuk sungguh pagi ini di kampung penulis..Pagi anda bagaimana??Semoga waktu pagi kita dimanfaatkan sebaiknya kerana waktu pagi ialah waktu yang paling indah dalam sehari.




Indahnya fajar sadik yang terbit di ufuk timur..Indahnya bunyi kokokan ayam yang sahut-menyahut..diikuti pula kicauan unggas dan burung..Udara yang tenang tidak berdebu..Indah juga embun yang turun sejak dinihari menyejukkan suasana..



Bunga2 dan daun2 juga turut kuncup seolah-olah masih tidur..yang paling comel,kelihatan sang arnab sedang melompat2 keluar mencari makanan..Namun,Kucing2 penulis masih tidur.

Susah ke nak bangun pagi??Especially bangun sebelum subuh..Tambahan pula kalau hari cuti.Mungkin ada yang ‘Qailullah’ sepanjang pagi.kenapa jadi camtu??.Ini terjadi kerana remaja sekarang suka menjadi seperti burung hantu yang berjaga malam..Entah apa yang dibuatnya..
So,sudilah penulis berkongsi sedikit ‘tips bangun sebelum subuh’ buat sahabat2 walaupun hakikatnya saya sendiri yang paling lewat bangun pagi diantara kalian semua..:)


Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ TIPS BANGUN SEBELUM SUBUH
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ


εїз First,padamkan lampu 15 minit sebelum waktu tidur anda supaya anda boleh muhasabah diri..set di minda anda untuk menjadi lebih baik pada waktu esok.Niat dan berazam di hati untuk bangun awal esok..Jangan lupa amalan2 sebelum tidur.

εїз Set nada jam loceng yang nyaring dan membingitkan telinga.Bunyi muzik yang lunak hanya akan melenakan anda tidur..

εїз Kalau nak bangun awal,kenalah bangun awal kan.Tidurlah sebelum pukul 12 tengah malam.Jangan berjaga malam.Pusingan tidur manusia ialah selama 90 minit(1 jam 30 minit).Jadi set waktu jam berbunyi gandaan kepada 1 jam 30 minit..Yang penting,TIDUR SEBELUM PUKUL 12.

εїз Jangan minum minuman bergula dan bersusu sebelum tidur.Minum air suam sudah la.

εїз Anda perlu set jam atau telefon bimbit 10 minit sebelum masa yang anda kehendaki.Misalnya jika anda hendak bangun jam 5.30 pagi,set 5.20.
 
εїз  Letakkan jam loceng atau telefon bimbit agak jauh dari katil tempat tidur anda supaya tidak dapat dicapai tangan untuk mematikannya dalam keadaan separa sedar dan menyambung tidur semula.Anda perlu bangun untuk mematikannya tapi jangan sambung tidur.

εїз Anda memerlukan dua kekuatan untuk bangun::

~Anda sudah tidur secukupnya(lebih 5 jam)

~Anda mempunyai kesungguhan diri yang kuat untuk bangun.


εїз Kemaskan cadar dan bantal sebelum anda mematikan jam loceng supaya anda tidak tidur kembali.

εїз Ada jam loceng yang direka boleh berlari-lari seperti robot apabila berbunyi atau terbang di dalam bilik tidur supaya menyusahkan penggunanya untuk mematikan bunyinya.Apabila dapat ditangkap,pengguna sudah sangat segar untuk tidur semula.>>Jam loceng penulis perlu digoncang lebih 20 saat untuk mematikannya<<

Flying alarm clock
εїз Terus buka lampu utama dengan terang atau buka langsir.Pastikan bilik tidur anda dalam keadaan mempunyai cahaya yang terang..

εїз Bangun pada masa yang sama setiap hari termasuk hujung minggu dan hari cuti.Adalah sangat baik kalau anda menjadikan solat Subuh sebagai senggang masa bangun kerana solat Subuh memang tidak bermusim.Maknanya.jangan tidur selepas solat Subuh..

εїз Jangan menyambung tidur walaupun takde apa yang penting nak dibuat pagi itu.>>Penulis sibuk kemas rumah dan bagi makan kat ayam,kucing,ikan dan hamster di waktu pagi<<

εїз Sarapan awal pagi akan memberi  anda tenaga untuk bekerja seharian>>Hari ini penulis bersarapan buah durian.<<

εїз Setelah menamatkan kerja harian anda,beri diri anda pujian kerana berjaya melakukan banyak kerja start awal pagi..Dengan ini,anda lebih santai pada waktu malam kerana kerja dah diselesaikan pada sepanjang pagi..Jadi,waktu malam boleh berehat lebih awal dan bangun dengan lebih segar pada hari esok..

>>Penulis suka dengar Hot fm di pagi hari..suka dengar bestfriendku,fyfy berceloteh..:D<<


 

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷBEST KE BANGUN AWAL2 PAGI??APA FAEDAHNYA??Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Menurut Ahmadie Thaha (1983: 141) faedah bangun pagi, antaranya :

   1. Pada waktu subuh, gas ozon (O3­­) memenuhi sebahagian besar udara kita. Jumlah gas itu semakin berkumpul dengan munculnya matahari. Kita akan merasakan nikmat apabila menghirup udara pagi, kerana udara pagi ni mengandungi jumlah ozon yang banyak. Gas ozon sangat berguna bagi organ saraf, membuatkan kita semangat bekerja, fikiran tidak bercelaru dan anggota tubuh menjadi cergas. Tak ada waktu yang sesuai untuk kita dapat menikmati udara yang nyaman selain waktu pagi.

   2. Sinar matahari pagi, mengandungi warna merah dan warna ungu memberikan pengaruh tersendiri bagi semangat kerja urat saraf, sedangkan sinar ultra violet amat bermanfaat bagi kulit di dalam proses penghasilan vitamin D.

   3. Bangun pagi juga dapat mengurangkan waktu tidur. Orang yang tidur lama dalam satu waktu, akan menghidapi penyakit hati, khususnya penyakit atherosclerosis, sesak nafas.

   4. Pada waktu pagi, jumlah kortozon yang terdapat dalam darah mencapai puncaknya, sekitar 7-22 mikrogram/100 ml plasma. Sedangkan pada siang hari hanya kurang dari 7 mikrogram/100 plasma. Kortozon merupakan zat yang menguatkan proses metabolisme.

Sejauhmana kebenaran sumber ini lebih baik anda semak dahulu. Setahu saya,bangun awal pgi,murah rezeki. Tetapi dengan perkongsian ini harap dapat memberi sedikit motivasi untuk terus bangun awal kerana Rasulullah SAW pernah berdoa. Ya Allah berkatilah umatku selama mereka senang bangun Subuh. (HR Tirmidzi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah). – dari sumber yang sama.

Motivasi kerja::An Naml,Al-Ankabuut atau An nahl??

Assalamualaikum..nak crite apa hari ni yek??Oh!!


Jika anda diberi pilihan untuk menjadi semut,labah-labah atau lebah, manakah yang akan anda pilih?


Orang yang rajin bekerja akan memilih menjadi semut, sebab melambangkan kerajinan, iltizam, kerjasama, kesatuan, hidup bermasyarakat dan sentiasa aktif

Contoh ayat Al Quran menyebut tentang semut dengan tentera Nabi Ibrahim ‘Alaihis Salam [ An Naml; 27:18 ].Semut menghimpun makanan sedikit demi sedikit tanpa berhenti. Binatang ini dapat menghimpun makanan untuk bertahun-tahun. Padahal usianya tidak lebih dari setahun.

Huraian Al-Qur’an tentang labah-labah; sarangnya adalah tempat yang paling rapuh [ Al ‘Ankabuut; 29:41].

Ia bukan tempat yang aman, apa pun yang hinggap di sarangnya akan dibinasakan.Orang yang merasakan dirinya bijaksana akan memilih menjadi labah-labah sebab pada anggapannya labah-labah amat cerdik. Dia membina sarang sekali sahaja tetapi mampu duduk senang dan tetap mendapat makan selamanya. 




“Atas perintah Tuhan ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal” [ An Nahl;16:68].

Lebah memiliki naluri yang dalam menurut bahasa Al-Qur’an. Sarangnya yang dibuat berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisen dalam penggunaan ruang. Lebah memakan serbuk sari bunga dan ia tidak menumpuk makanan. Lebah menghasilkan lilin dan madu yg sangat manfaat bagi kita. Lebah sangat disiplin, mengenal pembahagian kerja, segala yang tidak berguna disingkirkan dari sarangnya. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu.Hati2,sengatan serangga kecil itu boleh membawa maut.


Apakah pilihan anda? 

Sebenarnya semua pilihan adalah betul. Setiap sesuatu ada kelebihan dan keistimewaan juga kekurangan-kekurang an tertentu. Mengapa saya berkata begitu? Sebabnya, ketiga-tiga binatang kecil ini disebut dalam Al-Quran malah menjadi nama surah. Semut dari Surah An-Naml, labah-labah dari Surah Al-Ankabut dan lebah dari Surah An-Nahl.


Itu menunjukkan ketiga-tiga binatang kecil ini sangat istimewa, penting lagi contoh-contoh terbaik untuk manusia. Namun, jika disuruh memilih satu sahaja dan soalan itu ditujukan kepada saya, saya akan menilai sebagaimana berikut:

Semut. Kerjanya menghimpun makanan tanpa henti. Siang malam pagi petang dia berusaha tanpa rehat. Belum pernah saya melihat seekor semut terbaring keletihan. Dia hanya diusung oleh teman-temannya apabila dia mengalami kesakitan ataupun setelah mati. Selebihnya ia akan bekerja, bekerja dan bekerja. Tahukah anda, semut boleh menghimpun makanan untuk bekalan yang amat lama sedangkan usianya tidaklah lebih lama daripada banyaknya bekalan makanan yang boleh dihimpunnya itu. Motif kehidupan semut ialah menghimpun sebanyak-banyak makanan, seolah-olah dia tidak mati dan hidup selama-lamanya. Alangkah tamaknya sang semut hingga kadangkala sanggup memikul sesuatu yang melebihi saiz badannya sendiri. Sedangkan nyata dia sendiri tidak sanggup memakan makanan itu hingga selesai.

Labah-labah. Dalam ayat 41 Surah Al-Ankabut disebut tentang sarang labah-labahsebagai tempat yang paling rapuh. Ia bukan tempat yang aman. Apa pun yang berlindung di sana akan binasa. Bahkan jantannya disergapnya untuk dihabiskan oleh betinanya. Telur-telurnya yang menetas saling berdesakan hingga saling memusnahkan.




Lebah memiliki naluri yang dalam menurut bahasa Al-Qur’an disebut, marhumnya, “Atas perintah TUHAN ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal.” [An-Nahl,16: 68]. Lebah membina sarang berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisen dalam penggunaan ruang. Makanannya suci, bersih dan istimewa daripada serbuk sari bunga. 


Lebah tidak mengumpul makanan, sebaliknya menghasilkan lilin dan madu yang sangat bermanfaat kepada manusia. Lebah sangat berdisiplin, mengenal pembahagiaan kerja, tidak cerewet, tidak letih melakukan kerjanya. Demi kesucian dan manfaat sarang yang dibina, segala yang tidak berguna disingkirkan. Hasilnya sarang lebah menjadi pusat pengumpulan madu. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu. Bahkan sengatannya pun di samping amat berbisa juga boleh menjadi ubat. Ini dibuktikan dalam salah satu rancangan yang memaparkan kisah-kisah pelik tetapi benar terbitan Amerika Syarikat

.

Jadi, apakah pilihan saya? Saya memilih ketiga-tiganya sebab ketiga-tiganya mempunyai keistimewaan- keistimewaan tertentu. Psikologinya saya ingin menjadi semut dengan alasan mahu bekerja keras tanpa memikirkan soal remeh-temeh dan politik-politik tertentu. Namun, saya tidak mahu mengambil sikap bodohnya. Tahukah anda semut amat bodoh meskipun amat rajin.

Jika ada seekor semut terjumpa seketul gula misalnya, dia akan segera pulang memberitahu rakan-rakannya. Lalu dia akan mengikut jalan yang sama yang digunakannya sehingga seketul gula itu ditemuinya kembali. Dia dan rakan-rakan akan menggunakan laluan yang sama untuk kembali ke situ dan begitulah seterusnya hinggalah makanan itu habis. Kemudian seluruh suku sakat dan kaum kerabatnya akan mengikut laluan yang sama juga walaupun ada jalan pintas yang lebih dekat. 



Saya juga akan mengambil sikap labah-labah yang smart itu. Dia membina sarang dan duduk senang sepanjang masa. Konsepnya seperti bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Susah membina sarang berbaloi untuk hidup senang. Hidup memang perlu smart. Hanya orang smart akan dapat smart living melalui smart earning.

Kaedahnya seperti menanam pokok pisang; menanam sekali makan selamanya. Samalah juga seperti menulis buku; menulis sekali tapi memunggut hasilnya sepanjang masa.

Dengan mengambil sikap lebah, tentunya saya mahu menjadi seseorang yang diperlukan masyarakat dengan memberikan sebanyak-banyak jasa. Bijaknya lebah boleh membina sarang segi enam yang tepat ukurannya. Tidak pernah kita lihat indung lebah ada yang besar ada yang kecil. Ia benar-benar seperti manusia yang pandai matematik dan sains atau seperti manusia yang lebih banyak menggunakan otak kirinya.

Meskipun hebat segala segi, lebah boleh menyerang balik jika terancam. Sikap ini turut diperlukan sebab untuk membina kejayaan ada kalanya kita terpaksa bertindak untuk mengekalkan matlamat serta kedudukan daripada diganggu. Apabila umat Islam mula diperangi maka ALLAH memerintahkan Nabi s.a.w. menyerang balik. Maka hukum berperang dalam keadaan ini pun jelas.

Namun, jika soalan yang asal ditanyakan lagi dan disuruh pilih satu sahaja, apakah pilihan yang terbaik? Semut menghimpun harta, labah-labah pula ingin hidup senang atas kesusahan orang lain manakala lebah berkhidmat kepada pihak lain. Maka, pilihan yang terbaik ialah lebah, lantaran Nabi s.a.w. pernah mengibaratkan seorang Mukmin itu sebagai lebah.

“Tidak makan kecuali yang baik-baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merusak dan tidak pula memecahkannya.” Itulah lebah.
(✿◠‿◠) Semoga kita menjadi ibarat lebah. Insya Allah! 


Anda ada motivasi kerja yang lebih baik??
kongsikan bersama kami!!

Ad-Din::Mawar berduri vs Daun Pisang

Assalamualaikum..

♥ –Bidadari berwajah ceria berhati waja– ♥ 

Tegak berdiri melangkah gagah.. 
Mengenggam erat panji FISABILILLAH.. 
SEMOGA semangat takkan patah..
 
Walau dilanda badai dan ombak yang mara~
 

Nak share satu benda….(^_^*) 

Khas buat sahabat yang bergelar “Muslimah solehah” 


Kata orang…muslimah solehah sering dikaitkan dengan mawar berduri.. 


Mawar berduri yang indah kerna warnanya 


Ditambah pula dengan harumannya yang mewangi 


Menjadi kegemaran bagi sang pecinta bunga 


Namun hakikatnya.. 


Yang paling hikmah adalah duri-duri yang menghiasinya..


Begitulah perumpamaan buat sang wanita yang solehah.. 
Seindah mawar berduri..
 
Indahnya wanita solehah kerana akhlak dan peribadinya
 

Selautan ilmu yang dimiliki ~ Menjadi intaian sang kumbang 

tapi bezanya adalah mawar ini dipagari dengan duri-duri yang menjadi Hijab untuk tidak mudah didekati kecuali buat sang kumbang yang hanya dipilih oleh ALLAH TAALA sahaja. 





Tapi …saya tertarik dengan satu lagi perumpamaan buat wanita solehah 

“Pokok pisang”~”Daun pisang”~ 
Ramai tidak nampak keistimewaannya apatah lagi berfikir tentang kelebihan yang
 
terdapat pada daun pisang tersebut.

Kalau menyebut tentang daun pisang..orang akan 
mengatakan daun pisang untuk membungkus nasi lemak,bungkus lepat..sedangkan
 
disebalik yang tersurat ada yang tersirat bagi kita.

Satu keistimewaannya yang orang tidak 
pernah terfikir jika tidak dikaji dengan betul-betul ialah walaupun daunnya telah kering
 
namun masih tidak jatuh ke bumi selagi belum direntap!
 

Subhanallah…Hebatnya kuasa Ciptaan ALLAH..Setiap yang diciptakan-NYA pasti ada hikmah,
 
Justeru..Selain menjadi mawar berduri yang sifatnya lemah,cepat layu dan senang gugur kelopaknya,..kenapa tidak kita menjadi seperti teguhnya pokok pisang..Perlu direntap dengan kuat untuk menjatuhkannya ke bumi walapun dah kering daunnya.Tapi..ingat!! Jangan biarkan pisang berbuah dua kali…tapi biarlah berkali-kali~~
 😉

Indah perumpamaan ini..Hatta ALLAH sendiri selalu membuat perumpamaan dalam AL-QURAN dan hanya di fahami bagi mereka yang berakal dan beriman.. 

Anda ada perumpamaan yang lebih menarik??Kongsikan bersama kami.Sharing is Caring!!

Life:Bersyukur dengan hidup.

Assalamualaikum..Alhamdulillah,kita masih mampu berkongsi ilmu sehingga ke hari ini..Adakah hidup anda amat terseksa??hidup dalam kesempitan??Berdoalah kepada Allah..moga Dia memberi kita ketenangan di bumi-Nya..Janganlah mengeluh..kuatkan hati anda..




☑~Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.


☑~ Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.


☑~ Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

☑~ Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.


☑~ Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.


☑~ Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.


☑~ Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.


☑~ Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.


☑~ Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.


☑~ Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.


☑~ Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !



Alhamdulillah..Hidup ini sungguh Indah kerana-Nya.(◕‿◕).

Ad-Din:4 Petua Imam Syafie.

PETUA IMAM SYAFIE 


4 PERKARA UNTUK SIHAT 

Empat perkara menguatkan badan 

1. makan daging 

2. memakai haruman 

3. kerap mandi 

4. berpakaian dari kapas


Empat perkara melemahkan badan 

1. banyak berkelamin (bersetubuh) 

2. selalu cemas 

3. banyak minum air ketika makan 

4. banyak makan bahan yang masam 

Empat perkara menajamkan mata 

1. duduk mengadap kiblat 

2. bercelak sebelum tidur 

3. memandang yang hijau 

4. berpakaian bersih 


Empat perkara merosakkan mata 

1. memandang najis 

2. melihat orang dibunuh 

3. melihat kemaluan 

4. membelakangi kiblat 

Empat perkara menajamkan fikiran 

1. tidak banyak berbual kosong 

2. rajin bersugi (gosok gigi) 

3. bercakap dengan orang soleh 

4. bergaul dengan para ulama 

4 CARA TIDUR 


1. TIDUR PARA NABI 

Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi. 

2. TIDUR PARA ULAMA’ & AHLI IBADAH 

Mengiringring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam. 

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA 

Mengiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan. 

4. TIDUR SYAITAN 

Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka. 

Wallahu’alam.